Hoewel ze niet als knelpuntberoep gezien worden, zijn social media marketeers zeer begeerd in de ondernemingswereld. Steeds vaker migreren bedrijven naar de digitale wereld: een webshop, sociale media kanalen, uitgebreide videocampagnes, … Door deze digitale groei ontstaan er steeds vaker kleinere ondernemingen, vaak passieprojecten van kleine zelfstandigen die via sociale media een groter platform hebben gekregen. De reden van deze groei? De gemiddelde Belg brengt steeds meer tijd door op sociale media en digitale platformen.


In 2020 waren 10,57 miljoen Belgen actief op het internet. Dat blijkt uit een studie van We Are Social en Hootsuite naar aanleiding van het globale gebruik van sociale media. Van deze internetgebruikers waren maar liefst 8,83 miljoen actieve gebruikers van sociale media, zo’n 76% van onze bevolking dus. Sterker nog, in 2020 brachten de Belgische internetgebruikers tussen de 16 en 64 jaar gemiddeld 1u45 per dag door online platformen als Facebook, Instagram, TikTok en Twitter.

Money follows eyeballs

Dat de digitale markt steeds blijft groeien is niet verbazend. Dat vindt ook Joachim Badejoh, eigenaar en oprichter van Bademedia, een bedrijf dat zich specialiseert in social media marketing en advertisement. “Als bedrijf wil je aanwezig zijn op de plekken waar jouw doelgroep het meeste tijd doorbrengt. Een reclamefolder ligt al snel in de vuilbak, maar een advertentie of interessante content op sociale media? De kans is groot dat jouw doelgroep dat wél gezien heeft.” Money follows eyeballs. Hoe meer oogballen kijken naar de apps op hun smartphone, hoe meer tijd en geld marketeers inzetten op deze online platformen. Kijk maar naar Netflix die grappige foto’s of filmpjes gebruikt om hun nieuwste serie of film te promoten. Of een kleine onderneming die een video op TikTok plaatst om te tonen hoe zij hun oorbellen maken.


“Vroeger kwamen mensen thuis en gingen ze in de zetel zitten totdat ze gingen slapen”, gaat Joachim verder. “Of luisterden ze constant naar de radio terwijl ze hun keuken schoonmaken na het avondeten. Alle oogballen waren gericht op televisie en radio. Nu? Mensen zetten zich in de zetel en scrollen een aantal uur op TikTok, Facebook of Instagram. Of ze praten een hele avond met vrienden en familie via messenger apps. Eens dat ze daarmee klaar zijn is het al snel bedtijd. Zelfs in bed kan je eindeloos blijven scrollen als je echt zin hebt daarin.”

"Als bedrijf wil je aanwezig zijn op de plekken waar jouw doelgroep het meeste tijd doorbrengt", vertelt Joachim Badejoh, marketeer en eigenaar van Bademedia

Waarom sociale media belangrijk zijn in jouw marketingplan

"Zelfs in bed zitten mensen vaak nog op sociale media"

Bewegende markt

Er zijn verschillende vormen van sociale media: LinkedIn probeert ondernemingen met individuen te verbinden, op YouTube en TikTok bekijk je video’s van anderen en op Instagram deel je jouw je foto’s met je vrienden. Hoewel de platformen vaak een andere manier van werken hebben, vind je wel steeds dezelfde kenmerken terug. Je maakt een profiel aan, je maakt connecties met anderen, je maakt content op je profiel, je hebt conversaties met anderen en anderen kunnen hun waardering uiten voor jouw werk. 


Het internet is een heel beweeglijke markt. Sinds zijn opkomst in 1993 zijn er al veel netwerken bij gekomen, maar ook weggegaan. Denk maar aan Vine: de app, waar je video’s van zes seconden kon maken en kon delen, werd in 2013 opgericht. Het was meteen een hit onder de jeugd. In 2017 werd de app echter beperkt door de nieuwe eigenaar, Twitter. Hierbij konden er geen video’s meer op de app gezet worden, maar werd alles via Twitter gedeeld. Bijgevolg weken veel gebruikers uit naar YouTube of Instagram.


Hoewel de markt altijd draaiende is, vind je wel een patroon van meest gebruikte en populaire websites. Vandaag de dag spreekt men bij sociale media het meest van websites en apps als Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest, Snapchat, Twitter, LinkedIn, TikTok, Twitch en Reddit. 

'Als je consistent content plaatst, beloont het algoritme jou daar echt in."


- Joachim Badejoh

Marketing in een nieuw jasje

Wat is social media marketing dan eigenlijk? “Velen denken dat social media marketing alles van marketing is. Dat is helemaal niet zo. Het is een subgenre van het grotere idee. Uiteindelijk is social media marketing het volgen van en kijken naar trends die gebeuren in de digitale wereld. Je moet het gehele plaatje kunnen bekijken: wie is mijn doelpubliek, wat verkoop ik en waar kan ik het best mijn product laten zien?”


“Content marketing is de meest gebruikte manier van social media marketing. Dat is een organische soort van marketing. Je plaatst foto’s, video’s of teksten over jouw producten of diensten en probeert deze zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor potentiële klanten. Je weet bijvoorbeeld dat op YouTube een video een lange levensspanne heeft, waardoor je vaak mensen hebt die toevallig botsen op jouw video’s. Of als je product er visueel heel interessant uitziet, is Instagram een goede keuze. Mooie foto’s en interessante berichten krijgen veel aandacht op dat platform. Het enige probleem dat je kan hebben bij content marketing is, dat het lastig is om bij te houden wat je exact verdient aan het aantal uren dat je er in steekt. De ene dag kan je honderd clicks genereren met je nieuwe foto. Een andere dag kunnen dat er maar twee zijn. Maar, als je consistent content op je profielen plaatst, beloont het algoritme jou daar echt in”, verklaart Joachim.

Consistency is key

“Per dag één foto plaatsen op je profiel is de basis”, vertelt Joachim. “Mensen vergeten vaak dat je drie keer acht uur hebt per dag. Over het algemeen slapen mensen acht uur per dag, de meesten werken acht uur per dag en dan heb je nog acht uur over om te doen wat je zelf wilt. Als je die tijd gebruikt om aan je webshop of profielen te werken, dan kan je echt veel bereiken. Dat moet zelfs niet de volle acht uur zijn.”


Consistency is key, zo noemen de Amerikanen dat. Dat vindt ook Audrey Van den Bogaerde. Zij heeft al sinds 2015 een boekenblog genaamd The Confessions of A Book Nerd. In 2016 startte ze haar eigen leesclub in Brugge, die nog steeds elke maand samenkomt om het boek van de maand te bespreken.


"Velen starten met een blog, maar schrijven na twee berichten niets meer", vertelt Audrey Van den Bogaerde blogster bij The Confessions of a Book Nerd

Slimme investeringen

Een webshop opstarten uit het niets is allesbehalve makkelijk. Er zijn een hoop dingen waar je rekening mee moet houden voordat jouw producten online komen. “Een webshop is enorm handig. Als je een fysieke winkel zou uitbaten, moet je ofwel zelf constant aanwezig zijn, of personeel aannemen. Is je winkel online? Dan kan je perfect bestellingen ontvangen wanneer je aan het werken bent of op school zit. Eens je thuis bent, kan je de bestellingen beginnen inpakken of nieuwe stock aankopen of maken”, lacht Joachim. Al zit er wel een gevaar in. “Een van de meest voorkomende fouten bij beginners, is dat ze niet genoeg research doen voordat ze starten. Ze kopen stock in, bouwen een website en hopen dat er magie gaat gebeuren. Even later is het vaak een teleurstelling, want ze hebben dan duizenden euro’s gestoken in hun onderneming en komen dan tot de conclusie dat er niet veel gebeurt. Een webshop starten zonder te weten of er een markt is voor jouw product of dienst, en hoe gesatureerd de markt is, zorgt enkel voor geldverlies.” 


Slimme investeringen maken is dus zeer belangrijk. De ouders van Stephanie Ceusters waren niet zeker over haar initiële investeringen in haar nieuwe webshop. Tijdens de eerste lockdown in maart 2020 raakte ze geïnteresseerd in het maken van juwelen. Die interesse groeide uit tot een eigen webshop genaamd, Ceustemade Jewels. “Bij de start van mijn webshop was ik onzeker over het geld dat ik uitgaf en eventueel zou terugverdienen”, vertelt Stephanie. “Gaat dat wel genoeg klanten trekken om uit de kosten te raken? Ga ik hier niet te veel geld aan verliezen? Ik had wel een idee dat handgemaakte juwelen goed verkopen, maar de schrik was er wel. Ik nam een boekhouder aan en werkte samen met hem aan budgettering en aan mijn belastingen, die heeft ook mijn ouders mee overtuigd dat het niet volledig verlieslatend zou zijn, zo’n webshop. Dat hielp mij enorm om van de schrik af te raken.”

“Er zijn veel mensen die beginnen aan een blog, een drietal artikels schrijven en dan ermee stoppen omdat ze geen inspiratie hebben of niet genoeg tijd kunnen maken. Ik heb al sinds het begin van mijn blog een boekje waarin ik tijdens een golf van inspiratie alles opschrijf”, vertelt ze. “Als ik dan eens vast zit, kan ik mijn boekje bovenhalen en meteen weer een aantal blogberichten schrijven. Daarnaast zet ik er een planning van blogberichten in. Zo weet ik hoe vaak per week ik een bericht online wil zetten, dan weet ik ook heel goed wat ik moet doen.”


“Ik maakte als eerste een Facebookpagina voor mijn blog aan. Hierop deel ik nog steeds al mijn blogberichten en nieuws over de leesclub. Daarnaast hebben we ook een Facebookgroep voor de leesclub. Daarin bespreken we mogelijke boeken die we in de toekomst willen lezen, en datums voor de volgende bijeenkomst. Omdat we binnen onze club goede vrienden zijn, blijft onze groep zeer actief. Ondertussen bestaat onze leesclub al vijf jaar, dus dat werkt toch wel”, vertelt Audrey trots.

“Ik werk al een tijdje fulltime als laborante en werk als flexi-jobber bij een slager, dus ik kan wel een paar honderd euro opzij zetten voor mijn webshop. Die luxe heb ik wel. Daarnaast startte ik mijn winkel tijdens de eerste lockdown. Ik ging niet meer uit eten of op vakantie, want dat mocht allemaal niet. Daardoor heb ik ook genoeg geld opzij kunnen zetten om een goede start te hebben voor de stock van mijn webshop. Betalen voor een website moest nog niet, want ik deed alles via Instagram”, lacht Stephanie. “Ongeveer een jaar na de opstart van mijn webshop heb ik eindelijk een website gelanceerd. Ik verdien geen hopen met geld via mijn webshop, maar raak zeker uit mijn kosten. Meer heb ik nu zeker niet nodig.”

"Mijn ouders waren niet zeker over de investeringen die ik deed", zegt Stephanie Ceusters, eigenares van Ceustemade Jewels

Blijven groeien? Doe wat research!

“Marketing is een fundamenteel deel van een webshop of brand. Zonder die marketing is het héél moeilijk om te blijven groeien”, zegt Joachim. “Ik stel altijd voor om eerst een aantal webinars, cursussen of lessen te volgen bij bepaalde bedrijven om de basis van marketing te leren voordat je je bedrijf écht opstart. Als je deze voorbereiding tijdens het onderhouden van je winkel doet, duurt alles veel langer voordat je echt goed op weg bent.”


“Het beste wat je kan doen is veel tijd spenderen op sociale media. Niet om nodeloos te scrollen tussen grappige filmpjes op TikTok, maar om eerder kritisch te leren kijken naar de content van anderen”, lacht Joachim. “Je moet jezelf afvragen: waarom gaat deze video viraal en waarom deze niet, waarom werkt deze foto goed voor Instagram, welke manier van stories maken is de beste, … Kijk naar de soort content die je wilt maken en pas deze kritische noten toe. A jack of all trades zijn kan interessant zijn, maar begin bij één platform. Als jouw content het best is voor Instagram, leer eerst alles van Instagram kennen en ga dan verder naar een ander platform. Als je in vier verschillende platforms je aandacht moet steken, heb je maar voor 25% energie kunnen steken in alle platformen. Dat vertraagt alles weer eens.”


Jana De Maré startte in 2020 een webshop waarbij ze zelf geborduurde kledingstukken verkoopt genaamd Stitchly. Voordat ze haar webshop online zette, besloot ze om een paar cursussen te volgen over branding en sociale media. “Ik vond dat enorm belangrijk”, vertelt ze. “Voordat ik mijn webshop had, postte ik ook foto’s op mijn Instagram-pagina omdat ik dat leuk vond. Als ik terugkijk naar die foto’s heb ik een echt negatief gevoel. Dat was heel willekeurig en zelden echt goede foto’s.”

Probeer jezelf niet te verliezen

Sociale media worden al jaren ervan beschuldigd van een negatieve impact te hebben op de mentale gezondheid van hun gebruikers. Ook kleine ondernemingen of brands worden hiervan niet gespaard. “Als je zelf een onderneming hebt, is het belangrijk dat jij een producer van content bent, in plaats van een consumer van content. Bewust omgaan met sociale media is dan zeer belangrijk. Dat is beter dan jouw normale dagen te vergelijken met de highlights van anderen, want dat is het enige dat mensen delen op hun profielen”, zucht Joachim.

"Ik wou professioneel overkomen naar mijn klanten toe", vertelt Jana De Maré, eigenares van Stitchly

"Het eerste wat mensen zien, is hoe jouw foto's op Instagram eruit zien"


- Jana De Maré

“Voordat ik aan die cursussen begon, kende ik helemaal niets van Instagram. Ik wist wel kleine dingen van mijn persoonlijk profiel, maar hoe je een webshop moet in elkaar steken of de vormgeving van een onderneming? Helemaal niet”, lacht Jana. “Ik heb dan een paar cursussen van Alfavrouwen gevolgd en op zoek gegaan naar een stijl die ik mooi vond via Pinterest. Zo kon ik een mooi geheel vormen op mijn Instagram-pagina en mijn website. Uiteindelijk is dat wel het eerste wat mensen zien. Als mensen een nieuwe onderneming zien, die geen mooie afwerking heeft, is de kans klein dat ze iets gaan kopen bij jou. Ik zou dat zelf ook niet meteen doen.”


Om een mooi gestroomlijnde huisstijl te krijgen voor je onderneming, heb je niet meteen kennis nodig van grafische vormgeving. Je kan op een heel makkelijke manier al ver raken, zonder geld uit te moeten geven aan fotobewerkingsprogramma’s van Adobe. “Ik ben totaal niet creatief ingesteld”, lacht Joachim. “Programma’s als Photoshop of Indesign zijn veel te moeilijk om snel te leren, daar heb je niet veel aan als beginnend ondernemer. Velen gebruiken het grafisch ontwerpplatform Canva. Dat is gratis en is enorm makkelijk in gebruik, zelfs voor iemand die totaal geen ervaring heeft in grafisch ontwerp. Naast zelf ontwerpen te maken, kan je ook sjablonen gebruiken. De meeste mensen waarmee ik samenwerk gebruiken dit platform. Dan moet je geen honderden euro’s uitgeven aan licenties voor Adobe programma’s en kan je toch iets moois maken.”

“Mensen kunnen kritiek hebben op jouw werk en zijn niet bang om dit te delen met jou. Al is het via privéberichten, comments, noem maar op. Soms komt deze kritiek echt tot bij jou, andere momenten is dat helemaal niet zo”, gaat hij verder. “Als jij dan het gezicht bent van jouw onderneming kan dat heel persoonlijk overkomen. Voor sommigen kan dat enorm veel stress met zich meebrengen. Jezelf zoveel mogelijk afschermen van slechte commentaar is soms wel nodig. Als ik de nood heb om eens gewoon te scrollen, gebruik ik mijn extra account. Daarop volg ik enkel inspirerende personen or positieve verhalen. Zo blijf ik zelf weg van alle negativiteit.”


“Als je een bedrijf hebt, is dat een heel andere manier van communiceren dan als je een persoon bent op sociale media. Je moet wel weten waar de grens ligt. Wil je die heel persoonlijke dingen wel delen met anderen?”, vertelt Audrey. “Ik schrijf vaak ‘bekentenissen’ op mijn blog, waarin ik mijn mening deel over bepaalde onderwerpen. Een van deze bekentenissen ging over een boek waarin een aantal transfobe, homofobe, racistische en seksistische dingen in stonden. De uitgever van dat boek is een van de grootste stemmen op sociale media als het over LGBTQIA+-rechten gaat. Ik probeerde zo genuanceerd mogelijk mijn mening en standpunt duidelijk te maken en uit te leggen dat de uitgeverij niets wou doen aan het contrast in hun woorden en die van hun auteurs. Ik heb zelfs niet de naam van de uitgeverij genoemd. Meteen daarna kwam er een horde negatieve comments op mij af, die niet alleen mijn artikel neerhaalden, maar ook mij persoonlijk aanvielen.”

“Nu, als je een comment wilt plaatsen op een blog op Wordpress, moet je een e-mailadres ingeven. Zo weet ik dat veel van deze reacties door fake accounts zijn geplaatst. Vaak door mensen die nauw verbonden zijn aan de uitgeverij in kwestie. Het maakte mij toch een beetje paranoïde. Waar stopt het? Gaan ze ook mijn Instagram en mailbox belagen met reacties? Ik ben dan echt alles gaan nakijken. Is mijn Facebook-profiel wel genoeg afgeschermd voor mensen die ik niet ken? Wie kan er op mijn stories reageren en mij berichten sturen? Dat is echt vermoeiend. Ik heb daar zeker een week slecht van geslapen”, zucht Audrey.


“Ik ben eigenlijk geen persoon die alles te persoonlijk opvat. Over het algemeen maakt mij dat niet zoveel uit, wat andere mensen zeggen of denken. Maar de gedachte dat mensen mij zo enorm hard haten? Dat vond ik echt moeilijk. Mijn blog was mijn veilig plekje en voor een tijdje voelde ik mij daar niet meer comfortabel bij. Al een geluk heb ik snel geleerd om het te relativeren. Als je een anoniem account moet maken om je mening te zeggen over iets, dan is het voor mij niet waard om mij daar druk in te maken. Het sluiten van de reacties heeft mij echt veel gedaan.”


"Elke maand komen wij samen met mijn leesclub Dear Book Nerd Bookclub", vertelt Audrey (rechts). 

Trust the process

“Je onderneming starten via sociale media is echt niet gemakkelijk. Je moet genoeg tijd steken in de voorbereiding, maar ook in het onderhouden van je profielen”, zegt Joachim. “Je wilt je onderneming voor lange tijd relevant houden, niet voor even. Het is een hele klus, maar je haalt er veel uit. Niet alleen voor je onderneming, maar ook voor jezelf.”

Nog een paar handige tips van Joachim

  1. Quick fixes zullen jou helpen, maar enkel voor korte duur. Probeer te focussen op langdurige oplossingen en ideeën in plaats van snelle ideeën.
  2. Je hoeft heus niet in alle platformen extreem goed zijn! Begin bij ééntje en eens je die onder de knie hebt, ga dan verder met de volgende.
  3. Denk ook eens na over betaalde advertenties. Je kan veel halen uit een advertentie op Facebook of Instagram.
  4. Probeer met een andere blik naar reclame en content te kijken. Verbreed je blik. Zo haal je het meeste uit zowel jouw, als anderen hun content.